Narvik

Dag 6 Mo-I-Rana - Narvik

Starting Location: Mo-I-Rana, Noorwegen

Final Destination: Narvik, Noorwegen

Afstand: 425 km.

Reistijd: 7 uur

Hotel: Scandic Narvik Hotel, Narvik

26 juli 2017 - Narvik. Het was afgelopen nacht toch nog wel warm op de kamer, maar lekker bovenop de dekens ben ik toch redelijk snel in slaap gevallen. Vanmorgen waren we al voor de wekker wakker, omdat ik zo’n wekker app heb die dan heel langzaam begint te sluimeren. Maar daar kwamen we pas wat later achter nadat Karin dacht dat haar horloge kapot was.

Op naar het ontbijtbuffet. Weer lekker eten en broodjes smeren voor onderweg. Ook hier was de keuze weer reuze. Daarna weer de spulletjes in de auto en op weg. Qua tijd stond vandaag de langste rit op het programma. Net buiten Mo-i-rana hadden we onze zinnen gezet op een mooie geocache. Bij de plek aangekomen de spullen gepakt en de 600 meter de berg op door het bos. En ja hoor ook hier werden we weer regelmatig aangevallen door van allerlei insecten. Met verschillende kleurtjes, maar ook van die ettertjes die van de jeukende bulten achterlaten. Toen we daar ook nog het dicht begroeide bos in moesten hebben we maar afgehaakt.

Na enkele uurtjes kwamen we aan bij de poolcirkel. Op een hoogvlakte staat daar dan ineens een gebouw met souvenirs en een restaurant. Daar even rondgesnuffeld en wat frisdrank gekocht, want met 21 graden op de poolcirkel staan hadden we toch echt niet verwacht. Tijd voor nog wat fotootjes en de geocache op dit prachtige coördinaat.  Tijd om de afdaling in te zetten richting zee niveau. Even later stonden we voor de tweede keer in de file. Een tunnel van de E6 was afgesloten en we werden omgeleid. Helaas was de weg niet breed genoeg dus file voor het stoplicht. Als dan het licht op groen gaat dan rijd er een hele colonne auto’s, campers, vrachtwagens, motoren en andere voertuigen achter elkaar aan. Natuurlijk zit er altijd één tussen die net iets minder snel wil. Dus dan hangt daar weer iedereen achter te bengelen.

Parkeerplaats langs E6

Uitzicht vanaf het hotel

Bij Bognes kwamen we eerste Noorse veerpont tegen. Precies op tijd kwamen we aan, maar dan sta je in rij 7. Het was flink passen en meten en wij mochten als één na laatste wagen nog mee. Vanaf het dek hadden we voor het eerst zicht op de Lofoten. Wat is de natuur hier ineens anders. Kale, grillige bergen met prachtige meren en fjorden. Na het veer was het nog een uur richting Narvik, waar we nu weer intrek hebben genomen in het mooie Scandic hotel. Het diner was dit keer geen buffet, maar dagschotel. Hadden wij even pech dat dit curry was met rijst. Alleen Ingrid had haar bordje leeg. Wat volgde was een tripje naar de Burger King. Daarna hebben nog even genoten van het uitzicht vanaf de 16de etage van het hotel. Nu is het weer lekker warm op onze hotel kamer, want de zon is net (22:30u) achter een berg verdwenen. Rare gewaarwording is dat middernacht zon. Het wordt hier dus echt helemaal niet donker, maar wel rustiger op de weg.