Dag 7 Narvik - Andenes

Starting Location: Narvik, Noorwegen

Final Destination: Andenes, Noorwegen

Afstand: 290 km.

Reistijd: 4,5 uur

Hotel: Lankanholmen Sjohus

27 juli 2017 - Andenes. Vanmorgen was het heel mistig in Narvik. Dus het mooie uitzicht wat we gisteravond hadden was nu compleet weg. Na het goede ontbijt was weer snel de spulletjes in de auto en op pad richting Andenes. Het noordelijkste punt van onze reis. De plek waar we onze walvissafari gaan doen.

De rit naar Andenes was zeer de moeite waard. Prachtig landschap hebben we eigenlijk de hele dag voorbij zien komen. Het begin in Narvik was alleen niet zo fraai aangezien we daar dichte mist hadden. De nieuwe brug van de E6 konden we zelfs van enkele meters afstand niet zien. Toen we bij Bjervik gingen tanken klaarde de wolken die de mist veroorzaakte eindelijk op en werd het weer een strak blauwe dag. Onderweg hebben we nog enkele geocaches gedaan en lekker geluncht op een parkeerplaats met een lekker bankje in de zon. Even later verlieten we dan eindelijk de E6 die we vanaf Oslo hebben gevolgd.

Bij het plaatsje Risøhamn zijn we de 974 opgegaan. Een echte toeristen weg langs de kust op het eiland Andøya. Prachtige ruige bergen bedekt met wolken die er mooi omheen bewegen als een soort deken en even later liggen er weer prachtige witte zandstranden. Hier hebben we nog even lekker overheen gewandeld. Bij Stave zijn we kort opzoek geweest naar de zeehonden, maar dit hebben we snel laten varen. John en ik dachten ze namelijk al gezien te hebben. Wat we daar nog wel hebben gedaan is even heerlijk een stukje over de ruige rotsen geklauterd en van de zon genoten.

Geocaching

Wolken en rotsen

Na deze heerlijke wandeling reden we het laatste stukje naar Andenes de wolken in. Jammer genoeg hebben we de zon daarna niet meer gezien. Bij ons huisje aan de Noorse zee was het erg rustig. Het enige geluid zijn de marine kippen die een compleet huis hebben geconfisqueerd en onder gescheten. Wat een herrie komt daar vandaan. Daar tegenover zit de whalesafari waar we morgen mee op pad gaan. Karin keek even naar binnen en we werden meteen aangesproken. Kregen meteen een rondleiding en werden voorgesteld aan de Nederlandse kapitein. Hij had een minder leuke mededeling. Waarschijnlijk wordt er morgen niet gevaren, omdat het weer op zee te slecht zou zijn. We kunnen eventueel nog wel mee met de papegaaien duikers toer. We gaan het morgen beleven. Wie weet is het morgen toch nog goed weer en zijn de walvissen meer richting de kust te vinden.

Nog even bij de vuurtoren een geocache opgepikt en door het gehucht Andenes gewandeld. Boodschapjes gedaan en daarna gaan eten bij Orion restaurant, zo’n beetje naast het huisje. Goed eten, maar chagrijnige bediening. Dus ook geen fooi!

De avond afgesloten met een potje Yatzy (Yathzee) en voor je het weet is het half twaalf en ook al is mistig, het is gewoon licht.