Svolvær

Dag 11 Svolvær

Starting Location: Svolvær, Noorwegen

Final Destination: Svolvær, Noorwegen

Hotel: Svinøya Rorbuer

31 juli 2017 - Svolvær. Het was vanmorgen spannend wat het weer had gedaan vannacht. Toen we naar buiten keken zagen we in ieder geval de top van de Fløya. Een beetje in de wolken maar het was droog en de weerberichten zagen er goed uit. Dus ons toch maar klaargemaakt om richting de Djevelsporten en Fløya te gaan. De Djevelsporten had ik op youtube voorbij zien komen en dit soort natuurverschijnselen vind ik echt geweldig. Een beetje als Kjerag en Prekestolen. De veters strak en of we go, na het ontbijt. De start is niet ver van het huisje, maar toch gaan we de auto onderaan de berg parkeren. Als we later terug komen dan zullen we blij zijn dat we niet nog eens een paar kilometer moeten lopen.

Het eerste stuk van de hike is hartstikke stijl. Het is meer klimmen en goed kijken waar je je voeten moet plaatsen dan wandelen. Na een uur hadden we dan ook maar net iets meer dan een kilometer afgelegd. Maar we waren al een dikke 300 meter omhoog gestegen. Lekker fanatiek en drijvend in het zweet ploeterde we verder omhoog. Volgens de kaart gingen we de verkeerde richting op. Dus we moesten onze route halverwege nog even aanpassen. Uiteindelijk kwamen we net voor de Djevelporten op een steile kam, waar het echt recht naar beneden liep. Hier stond een lekker windje en hier konden we even uitrusten. Niet veel later stonden we bij de en ik op de Djevelsporten. Om erop te komen moest ik heel voorzichtig een kloof in en dan via de zijkant omhoog klimmen. Karin, Ingrid en John paste voor dit fotomomentje.

Het begin van het klauterpad

Djevelsporten

Uitzicht vanaf Fløya

Nog een klein stukje hoger

Het eiland waar we op wonen

Svolvær

Daarna was de focus op de Fløya. We moesten hiervoor een stuk door een puinveld om weer op het pad te komen. Af en toe een uitschuiver en deze inspanning werd voor Karin iets teveel van het goeie. Karin ging net onder de top op haar eigen tempo terug naar beneden. Wij zijn met drieën verder omhoog gegaan. We werden met een prachtig uitzicht beloond. Even nog wat verder klauteren om nog even de Geocache te doen en dan met de intensieve afdaling beginnen. Door de regen van gisteren, was het pad nogal modderig en hier en daar spekglad. Volgens mij zijn we allemaal wel een keer onderuit gegaan. Maar op een paar schrammen na en wat kapotte Lowa’s van Ingrid en mij heeft niemand er iets aan over gehouden. Nou vooruit spierpijn dan. Want de spiertjes voelen nu al stram aan.

Toen we terug waren hebben we heerlijk in het zonnetje een verdient pilsje gedronken en lekker zitten bakken in de zon. Het avondeten hebben we genuttigd in Svolvær zelf. Bij de pizzeria met heerlijke steaks en een flinke knoflook schotel voor mij. Morgen gaan we verder met de roadtrip. Tot dan.