Zonsondergang in Sandnessjøen

Dag 13 Bodø - Sandnessjøen

Starting Location: Bodø, Noorwegen

Final Destination: Sandnessjøen, Noorwegen

Afstand: 338 km.

Reistijd: 5 uur

Hotel: Scandic Hotel Syv Sostre

2 augustus 2017. Gisteravond nog best lang bezig geweest om een route te maken voor vandaag. Eigenlijk wilde we de 17 rijden met 3 verschillende veerponden. We moesten ons dan aan zo’n strak schema gaan houden dat we dan toch maar besloten hebben om de route via de E6 naar het zuiden te nemen. Zo konden we op ons gemak opstaan en ontbijten, de auto uit de parkeergarage halen en weer tot de nok toe vullen met onze bagage.

Het eerste deel van de rit van vandaag ging lang het Skerstadtfjord, totdat we bij Fauske weer op de E6 kwamen. Dit stukje van de E6 hadden we al gehad, maar de andere kant op was het ook weer mooi. Onderweg nog enkele geocaches gedaan en elke keer kwamen achter een hele trage Fransman te rijden die met ongeveer 50 kilometer per uur, elke keer weer een hele file achter zich had hangen. Door zijn rijgedrag zagen we diverse gevaarlijke acties, want die Noren kijken niet zo nauw als ze inhalen. Het weer was dreigend, maar toch bijnan de hele dag droog.

Langzaam reden we weer de Saltfjelet op richting poolcirkel. Lang de weg stroomde de wilde Lønselva rivier. We stopten langs de weg en hebben hier heerlijk rondgekeken op diverse plekken. Wat een geweld komt er naar beneden gevallen. In één woord geweldig. Zelfs nog even over een hangbruggetje. En dat is nou niet Karin's favoriete soort brug.

de woest Lønselva

Ohhh.

Karin op de hangbrug

Ook ingrid op de hangbrug

Der tank

Buffet in onze luie stoelen

Op de poolcirkel hebben we nog even wat gegeten en gebruik gemaakt van de toiletten alvorens we weer met de afdaling van de Saltfjelet begonnen. De afdaling is eigenlijk één grote bouwput, want de E6 wordt hier flink verbreed.

Net na Mo-I-Rana gingen even de hemelpoorten open. Een flinke plensbui werd er over de auto heen gestort. Zo werd de voorruit van de auto weer heerlijk schoon. Alle muggen en andere insecten sporen waren er na dit buitje wel weer vanaf. De rit over de Korgfjellet ging er met dit noodweer ook weer niet van komen en zijn we door de 6 kilometer lange tunnel gereden.

Ook het laatste stukje over een nieuw stuk 78 bevatte nog de 11 kilometer lange Toventunnel, die pas in 2014 is geopend. Daarna reden over een mooie Helgelandsbrua Sandnessjøen in. Ons hotel ligt vlak bij de haven en de plaats waar een veerboot vertrekt naar Dønna een eiland voor de kust.

We hebben onze spullen in het hotel achtergelaten en zijn Sandnessjøen  gaan verkennen. Met enkele geocaches kom je dan al heel ver. Eerst een mooi vikinghuis en daarna de berg op, want hier stond een kanon. Blijkt er één uit de tweede wereldoorlog te zijn met bunkers. En dat vinden de dames dan weer leuk. Terug bij het hotel mochten we aanschuiven voor het dinerbuffet. Toch wel weer lekker. Zelf kiezen wat wil eten.

Morgen weer verder, we gaan weer richting zuiden en de nachten gaan weer bijna beginnen.