Brønnøysund

Dag 14 Sandnessjøen - Brønnøysund

Starting Location: Sandnessjøen, Noorwegen

Final Destination: Brønnøysund, Noorwegen

Afstand: 219 km.

Reistijd: 2,25 uur

Hotel: Thon Hotel Brønnøysund

3 augustus 2017. Van Sandnessjøen naar Brønnøysund is maar 70 kilometer, maar dan moet je wel vliegen en we zijn met de auto dus de Noorse omweg gereden. Dan ben je gewoon een dikke 3 uur bezig om die 70 kilometer te overbruggen. De ochtend was een beetje bewolkt en een uurtje later zag Ingrid ineens een eland in de bosjes langs de E6. Meteen de auto aan de kant, maar de eland was al gevlogen. Jammer, want je ziet er bijna geen in Noorwegen. Wel mooi de reactie van Ingrid, “Daar staat er één!!!”

Onderweg ging het zonnetje weer schijnen. Het is bijna elke dag hetzelfde. In de ochtend bewolkt en dan in de middag heerlijk weer. We hebben dus tot op heden weinig te klagen. We maakte nog enkele stops onderweg, want echt om elke hoek is het weer anders en mooi. Zo zie je een waterval en zo rijd je weer langs een prachtig fjord.

De geocache app blijft eigenlijk ook constant actief. Zo stopten we bij het Velfjord Bygdemuseum. Echt iets wat Geocaching je biedt, want op geen enkele kaart konden wij het terug vinden. Bleek een opluchtmuseum met boerderijen die dateerde uit 1700. We hebben daar op ons gemak rondgewandeld en rondgesnuffeld. Er was verder helemaal niemand. Karin en Ingrid hebben de wc uit 1700 ook nog even uitgeprobeerd. Ook hebben we de lunch nog even op zitten peuzelen.

Gewoon een waterval langs de weg

Velfjord Bygdemuseum

Elanden

Hey Chinese

Toen we net weer onderweg waren zag ik links van de weg 3 beesten staan. “Hè beestjes”, zei ik. Dat geintje had ik vandaag al vaker gemaakt met koeien, maar nu bleken het 3 elanden te zijn. Een moeder met 2 kleintjes. Snel de auto langs de kant, camera pakken en klikken maar. Totdat moeders het genoeg vond en door het moeras wegliep. De kleintjes volgde natuurlijk en binnen de enkele seconden waren ze weg. Jammer maar weer een ervaring rijker.

Het laatste stuk naar Brønnøysund was langs het Velfjord en zo reden we eigenlijk in een rechte lijn op ons Thon hotel af. Inchecken omkleden en weer op pad naar de Torghatten. Dit is een berg met een gat erin. Dit gat is 160 meter lang, 35 meter hoog en 20 meter breed en is gecreëerd in de ijstijd. Vanaf de parkeerplaats moesten we 110 meter omhoog. In vlot tempo deden we dit. Daarna zijn we door het gat heengelopen en de andere kant naar beneden gegaan. Daar vandaan zijn we om de Torhatten heen terug naar de auto gelopen. Een leuke wandeling met nog enkele geocaches.

Op de terug weg nog even over de brønnøysundbrua gewandeld. John heeft ons aan de andere kant weer opgepikt. Prachtig uitzicht vanaf de brug van Brønnøysund. En de dag afgesloten met ons dagelijks diner bij de lokale pizzabakker.

Een paar kopjes koffie later is het weer bedtijd. Morgen richting Trondheim, waar we nog twee nachten in een hotel slapen. Daarna worden het huisjes.