Dag 1 Reizen

30 april 2011 - Brighton (Colorado): Vandaag een lange reisdag met veel wachten, wachten en nog eens wachten gehad. Het begon deze ochtend om 6:45u, om daarna richting Schiphol te reizen. De reis naar Schiphol ging heel soepel. Er was weinig verkeer ook al was het Koninginnedag. Daarentegen was het op Schiphol wel heel druk. Na een uur wachten aan de incheck balies, konden we dan eindelijk onze koffers inleveren en op weg naar London Heathrow.

Aangekomen in London was het vanuit het vliegtuig met een bus naar de vertrekhal. Na de controles op Schiphol hebben ze in Engeland ook nog eens bedacht om controles in te voeren. Iets waar Karin altijd van Baaldt. Sta je daar in de rij, kom je een collega van het TweeSteden ziekenhuis tegen. Bart Jacobs collega van de automatisering. Hij gaat een weekje naar New York. Na alle controles was het tijd om eens een lekkere Engelse pint te nemen en een goede lunch. Bij de Giraffe hebben we lekker gegeten, alleen Nick paste even, omdat hij zijn maaginhoud al tijdens de landing in London had uitgespuugd.

Daarna mochten werden we ook weer vanaf de vertrekhal met een bus naar het vliegtuig gebracht. Nu was het ons klaar maken en lekker blijven zitten totdat we in Denver landen. Het laatste stukje naar Denver is dan nog even 9 uur en 45 minuten afzien alvorens we daar landen. Maar dan ben je nog niet klaar. De Amerikaanse controles met vingerafdrukken en iris scans moesten we nog doen. Na alle formaliteiten mochten we dan eindelijk Amerika in.

27.7 km, n/a

Bij het verhuurbedrijf voor de auto was het ook weer lachen en relaxed. Hier mochten we onze midsize SUV zelf uitkiezen. Uiteindelijk na veel passen en meten is het een witte Dodge Nitro geworden. Nu liggen we in ons hotelbedje in Brighton. Het is nu 22:52u oftewel 6:52u in Nederland. Wij zijn dus alweer 24 uur in touw. Tijd om te gaan slapen… Tot binnenkort.

IMG 0007
IMG 0012
SAM 1392
IMG 0016
SAM 1409
SAM 1417

Afdrukken E-mail

Dag 2 Rocky Mountains NP

1 mei 2011 Eagle (Colorado): Vanmorgen al om 3:30u wakker geworden. Lekker gewekt door de langs komende trein. Die claxons mogen ze van mij verbieden. Met een jetlag ben je dus daarna wakker en zijn we allemaal om 4:30u opgestaan. Dan maar een beetje rommelen en vroeg ontbijten. Even een fotoshoot van onze geweldige huurauto en dan even de straat uit om onze eerste Amerikaanse geocache op te pikken.

364.6 km, n/a

Na alles in het (kleine) autootje te hebben gepropt zijn opweg gegaan naar het Rocky Mountains Nationale park. Maar niet voordat we nog even pauze namen bij de Starbucks, om even een echte koffie te kunnen drinken. De Red Eye is ook weer van de partij. Bij de Starbucks bleken Nick en Brigitte het toch wel erg koud te krijgen. Met een maximale temperatuur van 7 graden celcius en in Estes Park van rond het vriespunt is het toch wel bibberen zonder jas en alleen maar een fleece bij. Dus een tussenstop in een echte amerikaanse ooutdoor shop. Gelukkig zijn de prijzen voor de echte ootdoor merken in Amerika vergeleken met Nederland spot goedkoop. Dus snel allebei in een nieuw jasje gehesen en de weg vervolgt richting Rocky Mountains NP.

Toen we het nationale park binnenreden kwamen we al snel sneeuw tegen. Naarmate we hoger kwamen werd het pak steeds dikker. De route die we hadden uitgestippeld konden we helaas niet rijden, omdat de bergpas door de vele sneeuwval was afgesloten. Dan maar een Détour. De route ging nu naar Bearlake en dan via Estespark richting het zuiden.

In het park kwamen we al snel vele wilde beesten tegen. Hier en daar even stoppen om een meadow vol met mule deer te bekijken. Lekker grazend en zich niets aantrekkende van onze aanwezigheid.

Even later een coyote, marmot, eekhoorn, bighorn sheep en nog wat aparte vogels. Bij Bearlake op 3000m. lag echt een dik pak sneeuw. Lekker door de sneeuw geploeterd om even naar een bevroren waterval te gaan kijken. Daarna zijn we op ons gemak weer terug gereden in de richting vanwaar we het park binnen kwamen om zo richting onze volgende overnachtingsplaats te rijden.

Vanaf Estes Park ging de route nu via de Amerikaanse ski gebieden naar Eagle. Onderweg kwamen we ook nog door het plaatsje Nederland. Grappig om daar even doorheen te wandelen.Nederlandse vlaggen en fietsen. Daar moesten we natuurlijk even mee op de foto. Het weer onderweg was hier erg slecht. Sneeuw en slecht zicht. Zelfs even in de slip met 65mile. Hoogste punt vandaag 3470m.

Nu zitten we in Eagle. Een hotelkamer met twee verdiepingen. Zonet bij een echt Amerikaans diner gegeten. De dames hebben zonet volgens Brigitte “Fucking totale ontspanning”, gehad. Dan dadelijk maar weer naar bed om morgen weer vroeg op te staan….

IMG 0006
IMG 0088
IMG 0097

Afdrukken E-mail

Dag 3 Even snel

Weet je wat pas leuk is? Je hebt een jetlag na een reis vanaf Europa naar Amerika. Dus je bent blij als je naar bed kunt. En als je dan net een uur ligt te slapen gaat het "Piiiiiiiiiieeeeeeeepppppp!!!" en flitslicht. Heel het hotel wakker. Blijkt het een brandalarm te zijn. Kleren aan. belangrijkste spullen mee en dan maar naar buiten. Gelukkig niets aan de hand. Dus toen maar weer naar bed.

Dag 3 de rest.....

2 mei 2011 Moab (Utah) - Vandaag een aparte maar mooie reisdag gehad. Na de firedill van vannacht zijn we wat later opgestaan. Na het ontbijt moesten we de autoramen krabben. Het had dus toch nog gevroren vannacht. Daarna wilde we eerst richting Hanging Lake. Bij Hanging Lake aangekomen bleek dat de afslag was afgesloten en we deze wandeling dus niet konden gaan doen.

370.8 km, n/a

Maar niet getreurd, met Geocachen kom je dag ook wel door en dan maak je ook wat mee ook. We begonnen met wat kleintjes, maar we moesten natuurlijk eerst even bij de starbucks een koffietje drinken. Bij het toeristen kantoor van Grand Junction was het na het vinden van de cache gezellig. Hier hebben we met Jim staan kletsen. Amerikanen zijn altijd nieuwsgierig wat we doen en waar we vandaan komen. Uiteindelijk zijn we ook nog bijna overreden door een trein, een super steile heuvel met rood zand bedwongen, een op een bom lijkend iets ontschadelijk gemaakt en bij een benzine pomp in the middle of nowwhere , “Papa Joe’s”, een heel gave cache gedaan. Vooral die laatste zal in mijn geheigen blijven. Echt zo'n Amerikaanse setting van een film of serie, waar je een lijk kan gaan vinden of ontvoert gaat worden. Uiteindelijk viel dat allemaal wel mee en was het daar geweldig. De pomphouder was gek van Geocachen en hield zelfs een atlas bij waar je in moest loggen. Een cirkel om de plaats waar we vandaan kwamen en dan heb je al gauw een gezellig gesprek.

Uiteindelijk kwamen we om 18:30u aan in Moab, waar de korte broek al weer aan kon. Morgen wordt het 27 graden en voor de komende dagen verwachten ze ook deze temperaturen. Wat een verschil maakt dan 300 kilometer uit.

Nu zit ik hier te typen terwijl de rest al knockout ligt (23:13u). Komt waarschijnlijk door de beklimming van die rode steile berg.
Tot morgen…..

IMG 0065
SAM 1600

Afdrukken E-mail

Dag 4 Arches National Park

3 mei 2011 Moab (Utah) - Vandaag stond er een drukke, maar zeker een leuke en veel belovende dag voor de boeg. Vanmorgen rustig en goed wakker geworden rond de klok van 7uur.
Even gedoucht in een niet al te grote douche, maar we waren weer fris en fruitig. We konden er weer volop tegen aan. De eerder gekochte koolbox hebben we eerst eens even flink ingeladen met ijs en drinken en na een stevig ontbijt waren we klaar om richting Arches National Park te gaan.

Voor we die richting op konden moesten we eerst nog even naar de lokale supermarkt om batterijen te regelen en voor Karin een echte bak koffie van Starbucks halen om de ‘Amerikaanse koffie’ weg te spoelen. Nadat gedaan te hebben waren we eindelijk gereed om te gaan.

Zo’n uurtje later kwamen we aan bij Arches National Park. Voor we echte arches te zien kregen moesten we eerst nog een aardig ritje omhoog. Enige tijd later waren we eindelijk op het punt aangekomen om het ‘auto-tje‘ te parkeren en ons gereed te maken voor een stevige wandeling. Deze wandeling ging richting Delicate Arch. De wandeling begon nog redelijk vlak maar niet veel later werd het steiler, en steeds moeilijker loopbaar. Zo’n 45 minuten later waren we op het punt aangekomen waar we ons zo op verheugd hadden. Hier hebben we ons wel enige tijd vermaakt met het schitterende uitzicht en de onwijs mooie stilte die er rond hing. Steeds weer was het “oohhhhhh” wat mooi, en van daar foto van maken!

Na een klein uurtje was het tijd om Delicate arch te verlaten en naar beneden te wandelen. Deze wandeling ging een stuk makkelijker en sneller. Eenmaal beneden was het weer even op adem komen en tijd voor een lekker koud flesje Dr. Pepper of Coca Cola. “klonk klonk” en de kelen waren weer gesmeerd.

Arches001
Arches002
Arches003
Arches004
Arches005
Arches006

Vanuit de parkeerplaats van Delicate Arch gingen we richting Landschape Arch. Vanuit het punt waar we onze Dodge Nitro parkeerde was het ook weer een stevige wandeling. Tijdens deze wandeling kwamen we een salamander tegen en een eekhoorn kwam aangewandeld. Enige tijd later kwamen we aan bij de schitterende boog van Landscape Arch. Ook hier hebben we ons weer enige tijd vermaakt met het mooie uitzicht en leuke ideeën bij deze boog.

Na de Landschape Arch gingen we richting de Tunnel Arch. Bij het einde van deze wandeling werd het toch aardig stijl. Brigitte en Michael paste deze keer om even op adem te komen. Karin en Nick waren de echte bikkels en begonnen aan het laatste stukje richting Tunnel Arch. De wandeling die begon met een afdaling heeft altijd een nadeel en dat is dan natuurlijk dat je daarna weer omhoog moet.

Na de Tunnel Arch was het tijd om terug naar de auto te gaan en het park weer te verlaten. Eenmaal in de auto was het nog enige tijd stil van het nagenieten van de mooie natuur die we vandaag weer hebben gezien. Terug in Moab was het tijd om naar een ‘freetschuur’ te gaan zoeken om zo weer op krachten te komen. We besloten maar eens om bij eet café Pasta Gay’s te gaan eten. 3x een spaghetti met meatbals en 1x pizza. De complimenten aan de kok het was heerlijk. Maar niet de complimenten aan serveerster Sarah !!!! Komt ze aan zetten met 12$ fooi! Wat een gek! Wij zijn toeristen en hebben niet allemaal zo’n ‘geweldig’ baantje. Ondanks dat was het toch een heerlijke maaltijd.

Om het eten even te laten zakken gingen we opzoek naar caches in de buurt. Maar het zat niet echt mee deze keer. Eéntje gevonden, de andere waren niet de moeite waard omdat ze bij mensen in de tuin of op de veranda lagen en er een hoop akelige rupsen zaten.

Hierbij sluit ik me verhaaltje af! Het was een schitterende, mooie warme dag! Vanavond op tijd naar bed,morgen gaat op tijd de wekker om de zonsopgang te zien bij Mesa Arch in Canyonlands! We houden jullie op de hoogte…

Afdrukken E-mail

Dag 5 Canyonlands National Park

4 mei 2011 Moab (Utah) - Vandaag was het heel vroeg opstaan. De wekker ging om half 5, want we zouden gaan kijken naar de zonsopkomst bij de ‘Mesa Arch’ in Canyon Lands. Dus zo gezegd, zo gedaan. Om half 5 ging de wekker, snel opstaan, aankleden en richting het prachtig natuurverschijnsel.

De rit erna toe was nog best lang. In het pikke donker kwamen we aan op de parkeerplaats. Daar bleken we niet de eerste te zijn, en ook niet de laatste. Het werd alsmaar drukker toen er ook een busje japanners, inclusief een aanhanger vol dikke telelenzen aankwam. Er stond een flink koud windje, en de zon kwam later op dan we dachten, maar toen het eenmaal zover was werd het wachten beloond. Wat mooi om zo’n natuurverschijnsel te aanschouwen. Dit vonden de japanners ook, de camera’s klikten flink… Na een 2 uurtjes hadden we het gezien en gingen we verder. Maar eerst even lekker ontbijten in de auto.. daar was het tenminste lekker warm.

Toen ook dat gebeurt was, begonnen we aan onze wandeling over ‘the white rim’. Hier zijn we ook weer een tijdje mee zoet geweest.. er moesten natuurlijk wat spectaculaire foto’s gemaakt worden. De klok stond inmiddels op 10 uur, maar we waren al lekker moe, aangezien wij er al een halve dag op hadden zitten. Daarom besloten we nog wat uitkijkpunten te bezoeken en wat caches te zoeken.

Eenmaal terug in ons dorpje ‘moab’ besloten we eerst maar eens een broodje te eten bij de subway.. we hadden al flinke honger gekregen. Daarna even wat gewinkeld en nu lekker chillen in de zon met een biertje erbij onze administratie doen, terwijl buiten wat was te drogen hangt in ons tuintje.  Vanavond nog lekker wat wandelen in het dorpje en misschien nog wat geocaches zoeken.
Morgen laten we Moab achter ons en gaan we richting Mesa Verde en daarna Bluff….

Afdrukken E-mail

Dag 6 Moab - Bluff

5 mei 2011 Bluff (Utah) - Vandaag was het weer een verplaatsdag. Van Moab naar Bluff via het Mesa Verde Nationaal Park. Allereerst hebben we het halve buffet leeggeroofd, zodat we ’s middags ook nog een lunch hadden. Konden we ergens in the middle of nowwhere nog eens picknicken. Nadat we alles in de auto hadden gepropt op weg naar Mesa Verde.

395.8 km, n/a

Het landsschap veranderde snel van ruw en bergachtig naar plat en dood. Gelukkig werd dat bij Mesa Verde weer wat ruwer. Na onze standaard foto bij de ingang was het steil heuvel op om naar de oude pueblo woningen in de rotsen te gaan kijken. Een rondleiding met gids was al snel van de baan, omdat die pas laat in de middag kon. Dan eerst maar de koelbox op de plaatselijke picknick plaats gezet en even lekker zitten lunchen.

Nadat we de buikjes weer goed vol hadden gingen we naar Spruce Tree House. Hier mochten we onszelf rondleiden. Maar eerst moesten we een steile heuvel af. Een geweldig gezicht om te zien hoe deze 3000 jaar oude huizen daar toen zijn gebouwd. Ook konden we nog in een voorraad schuur in de grond snuffelen. Na vele foto’s en wat film konden we weer aan onze toer omhoog beginnen. Tussen de steunende en scheetjes latende bejaarden. Daarna zijn we verder gegaan naar het einde van het park waar we nog enkele van deze huizen vanaf verschillende uitkijkpunten konden zien. Toen was het tijd om het park weer te verlaten, want vanaf Mesa Verde is het nog 2 uur rijden naar Bluff.

Net voor Cortez werden we nog even wakker geschut toen een raam van de voor ons rijdende vrachtwagen viel. Net op tijd konden we deze ontwijken. We waren in ieder geval weer allemaal even wakker.

Nu zitten we in Recapture Lodge. Een mooie maar oud hotel. Ook hier is het grijsgehalte weer heel hoog, maar dan hebben we wel een goede uitval basis voor de dag van morgen. Het avondeten hebben we zojuist genuttigd bij de Cottonwood Steakhouse. Waar zelf Michael en Karin hun ID moesten laten zien om een pilsje te kunnen drinken. Ze zien er ook echt niet ouder uit dan 21, toch…….

Afdrukken E-mail

Dag 7 Monument Valley, Mexican Hat en Gooseneck

6 mei 2011 Bluff (Utah) - Vanmorgen lekker uitgeslapen opgestaan en aangerommeld. Daarna bij in de Recapture Lodge ontbeten. Leuke en gezellige sfeer daar. Met kolibries die voor het raam een bakje leeg drinken. Daarna was het de auto inladen voor een dagje in de woestijn. Heel veel water, cola en dr. Pepper mee genomen. Tijd om het asfalt te kiezen en richting Monument Valley te gaan. Het was vandaag warm. 81F gaf te thermometer in de auto aan, zo’n 27 met een luchtvochtigheid van 3%.

Na een uurtje kwamen we aan bij Monument Valley. Na $20,- entree konden we dan eindelijk genieten van dit aparte stukje natuur. Na een berg foto’s werd het tijd om offroad te gaan en de scenic route naar beneden te gaan volgen. Dit was redelijk hobbel de hobbel en we besloten dan ook om vanaf de eerste parkeerplaats terug te keren naar boven. Wat lekker voelt asfalt dan weer aan. Nog even wat kopen, drinken en langzaam terug richting Mexican Hat.

Hier ligt een grote steen bovenop wat kleinere en steekt in het kale landschap enkele tientallen meters omhoog. Een heel apart gezicht. Na de 2 geocaches te hebben kunnen loggen was het verder naar het laatste hoogtepunt van de dag. Het Gooseneck state park.

Hier heeft de San Juan Rivier de grond uit gesleten tot een prachtige canyon. Een geweldig gezicht. Vanaf het uitzicht punt zie je vijf keer dezelfde rivier, die zich als een slang door de grond heeft geboord. Na dit stukje natuurschoon zijn we terug gereden naar de Lodge om nog even lekker te relaxen. Een beetje in de hottub of even internetten.

Vanavond zijn we weer naar hetzelfde restaurant geweest als gisteren. Je hebt in dit dorp met 250 inwoners ook niet zoveel keus natuurlijk. Na wat kletsen op de veranda en een toneelstukje van Nick over de 2de wereldoorlog is het vroeg naar bed.

Afdrukken E-mail

Dag 8 Bluff - Torrey

7 mei 2011 Torrey - Vandaag weer lekker uitgeslapen en op ons gemak het ontbijt genuttigd. Daarna de spullen weer bij elkaar pakken en opweg naar Torrey. Het eerste doel van vandaag was Bridges National park. Hier zijn 3 natuurlijke bruggen ontstaan. De Kachina bridge, Sipapu bridge en Owachomo bridge. Bij de laatste zijn we naar beneden gelopen, om de brug van dichtbij te aanschouwen. Het was al flink heet geworden, maar onder de brug hebben we even de schaduw opgezocht om zo wat af te koelen. Ook zijn we nog even naar een klein plasje water gelopen. Vandaar hebben we nog wat mooie foto's gemaakt. Terug naar boven was heel pittig. De klim terug naar boven was steil, ook omdat het al flink warm was geworden.

327.6 km, n/a

Tijdens de route richting Torrey nog even wat caches bezocht uit de Alien reeks. Dit was bibberen, want het waren net echte aliens. Hier een stuk voet, daar een arm, en daar weer een E.T kop. Onderweg kregen ‘flud warning’ Dit wil zeggen dat als ze de dammen openzetten, heel het gebied vol loopt met water. Dit was nu niet het geval, want alles was kurkdroog. Je kon zien waar normaal de riviertjes liepen. De opgedroogde riviertje leken nu net chocolade krullen die op de bodem lagen. Helaas was dit niet zo, maar wel een prachtig gezicht. Op naar het laatste stuk richting ons nieuwe hotel.

Vlak bij het hotel hebben we nog even lekker wat gegeten en als afsluiter nog even gechilled in het zwembad en het bubbelbad. Nu nog eventjes de foto’s op de computer zetten, wat tv kijken en op tijd naar bedje. Morgen een mooie rit voor de boeg, met als hoogtepunt Bryce Canyon en de eindbestemming van de dag Zion National Park.

Afdrukken E-mail

Dag 9 Torrey - Bryce Canyon - Zion

8 mei 2011 Zion - We zijn vanmorgen opgestaan en het ontbijt gaf al aan wat voor een dag het ging worden. Rommelig dus… Buiten was het niet koud, maar er stond een flinke stormachtige wind. Deze wind heeft ons de hele dag achtervolgt. Na het ontbijt inladen, tanken, een broodje bij de Subway’s en op pad. Een lange rit, qua tijd, stond op het programma. Eerst een 3 uur durende rit naar Bryce Canyon, via een heel rustig stuk van Amerika met alleen maar lange rechte wegen, waar we bijna niemand op tegen kwamen. Iedereen zat natuurlijk ’s morgens in de kerk. Nog wel even wakker gemaakt door een roofvogel die het leuk vond om net nog even voor de auto door te vliegen toen wij er met 70 mijl per uur voorlangs reden.

349.4 km, n/a

Bij Bryce Canyon aangekomen leek het ons leuk om het meer te gaan beleven en zijn via the Navajo loop trail naar beneden gelopen. Langs Wall Street, waar een boom tussen de Hoodoo’s groeit en later via de Queens garden trail naar boven. Een schitterende wandeling. Daarna nog even bij Bryce point gekeken. Hier was de wind zo sterk dat er gewoon in kon blijven hangen. Maakt er ook nog zo’n niet al te slanke Amerikaanse een opmerking van “Ik ga maar even zitten, want anders breek ik af”. Tuurlijk!!!!! Daarna was het weer 3 uur zitten alvorens we aankwamen in Springdale.

De rechte wegen werden we beu dus hebben we een andere route genomen die dwars door Dixies National Forest liep. Met een hoogte van 3000 meter. Aan weerzijde meters sneeuw en op de top sneeuwde het nog steeds.

In Springdale hebben we een heel sjiek appartement. Dicht bij de ingang van het Nationale Park. Maar wat gaan we morgen doen? Als het nog zo hard waait dan lijkt het ons geen slim idee om omhoog te gaan. Dat is voor morgen.

Zonet nog even gegeten in een sjiek Amerikaans restaurant. Niet zoals we gewend zijn , snel, snel, snel…

Nu douchen, want hier kunnen we er eindelijk onder staan, dan slapen.